Czym zaskoczyło nas Google w 2017 roku?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

W ostatnim czasie Google odkryło przed nami wiele ciekawych opcji, których nie powinniśmy się wahać używać. Przy tym dowiedzieliśmy się także o ograniczeniach, których jak dotąd nie byliśmy świadomi. Poniższe zestawienie ukazuje podsumowanie kończącego się 2017 roku i postaram się aby było prowadzone cyklicznie.

Indeksuj szybciej z frazą “add url”

Do przyspieszenia indeksacji stron i podstron nie musimy ograniczać się tylko do przesłania sitemapy w Google Search Console i użycia opcji “Pobierz jako Google”. Co prawda przy dostępie do własnej strony nie ma raczej wątpliwości, że dodawanie nowych treści powinno być równoznaczne z jej obsługą w tym narzędziu. Inaczej jest jednak z publikowanymi gościnnie treściami, np. artykułami sponsorowanymi, dla których oczekiwanie na zaindeksowanie może zająć trochę czasu. Z wiadomych względów nie ma mamy do nich dostępów w Search Console. Oczywiście możemy skorzystać z serwisów pingujących, ale po co utrudniać sobie życie, skoro Google samo wyciąga do nas rękę i oferuje nam indeksację od razu z panelu wyszukiwania. Po wpisaniu frazy “add url“, otrzymujemy dodatkowe okno, w które wpisujemy konkretną podstronę, którą chcemy jak najszybciej zaindeksować (patrz poniżej).
fraza add url - indeksacja podstrony
Niemniej komenda ta funkcjonuje prawidłowo tylko wtedy, gdy jesteśmy zalogowani w Google – w trybie incognito okazuje się ona nieskuteczna.

Jednodniowe opóźnienie

W Search Console dane z wyszukiwania pojawiają się już “tylko” z jednodniowym opóźnieniem, chociaż co jakiś czas zdarzają się przestoje w wyświetlaniu wyników. Jak dotąd opóźnienie wynosiło 3 dni, tak więc progres jest.

Search Console pod znakiem 1000 i 4 wersjami URL dla jednego serwisu

W Search Console dodasz maksymalnie do 1000 stron www i aplikacji na Androida. Zobaczysz także do 1000 wyników w Analityce wyszukiwania, linków do witryny itp. Dostęp do większej ilości linków jest po ich pobraniu. Należy pamiętać, że gdy mamy do czynienia z wersją https to należy dodać aż 4 różne wersje adresów URL, a przy tym wskazać, która wersja (‘www’ czy ‘bez www’) jest preferowana:

  • http://mojadomena.pl
  • http://www.mojadomena.pl
  • https://mojadomena.pl
  • https://www.mojadomena.pl

Zadbaj o meta tagi

Title powiększono do 600px, co przekłada się na około 78 znaków. Tego typu title jest widoczny na razie tylko w wynikach mobilnych. W wynikach organicznych desktopowych pojawiają się opisy z meta description, dla których widoczne jest nawet do 320 znaków. W takim przypadku opis ten jest zaciągany zazwyczaj z opisu strony, najbardziej pasując do wpisanej frazy, a nie z tego co jest ustawione w meta description. Niemniej można tak upakować istotne treści w meta description, aby to właśnie ten opis opis pojawiał się w SERPach. John Mueller nie odniósł się do aktualizacji meta description krytycznie, ale wskazał, że i tak Google może pobrać całkowicie inną treść ze strony, aby pasowała do zapytania.

O tym dlaczego niekoniecznie trzeba zmieniać tego typu opis przeczytasz także tutaj.

Zerowy wynik wyszukiwania

Jeżeli nasza strona znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, to może dodatkowo pojawić się także w Featured Snippets czyli zerowym wyniku wyszukiwania. Co istotne ruch ten nie jest zliczany w GA jako organic, ale jako direct, dlatego przy analizie ruchu należy zwracać uwagę na wejścia na konkretną podstronę. Aby się pojawić na zerowym wyniku wyszukiwania, należy być w Top 3 dla danej frazy. 70% wyników tego typu dotyczy stron znajdujących się na Top 1 wyników organicznych. Niestety często wyniki z Wikipedii są premiowane, co jest widoczne na przykładzie poniżej:
ile witaminy w jabłku - featured snippets
Zysk z pojawienia się w zerowym wyniku wyszukiwania jest niewspółmierny, ponieważ poza nim konkretna strona jest także widoczna w SERP. Klikalność takiej informacji jest także zdecydowanie wyższa, a liczba znaków w niej zawarta wynosi do 500 znaków, dlatego przebija typowe opisy w meta description. Zgodnie z zapowiedziami Johna Muellera można się jednak spodziewać kroków w kierunku nie wyświetlania tej samej strony w dwóch miejscach jednocześnie. Prawdopodobnie jednak nieprędko to nastąpi.
W zerowym wyniku wyszukiwania najczęściej pojawiają się:

  • poszczególny akapit lub urywki tekstu – 81,95%
  • listy wypunktowane – 10,77%
  • tabele – 7,28%

Co zatem zrobić, aby się tam znaleźć ze swoimi treściami? Moz.com radzi jak zoptymalizować treści na stronie pod kątem zerowego wyniku wyszukiwania na stronie. Przede wszystkim stosuj listy numerowane, dla każdego artykułu dodawaj zdjęcie oraz zamieszczaj w treści pytania, które być może nurtują użytkowników – mogą być także w formie nagłówków przed konkretnym akapitem. Warto także pomyśleć nad wdrożeniem danych strukturalnych (ich poprawność sprawdzić w Search Console) np. przy podawaniu przepisu kulinarnego.

Disavov file z ograniczoną pojemnością

Maksymalna objętość pliku, w którym informujemy Google o niechcianych linkach wynosi 2MB i do 100 000 adresów URL. Pamiętajmy, że zamieszczanie adresów URL z linkami nofollow jest zbędne.

Podobnie robots.txt i sitemap.xml

Maksymalna wielkość pliku robots.txt to 500kB, a sitemapy w formacie .xml do 50MB. Niektóre adresy w sitemapie są zbędne i dotycząc np. sortowania produktów w kategoriach. Warto zaznaczyć, że możliwe jest dodanie kilku różnych sitemap. Pliki zgłaszamy w Search Console.

10 lepsze od 4

Na szczęście Google postanowiło powrócić do oferowania nam 10 sugestii do wpisywanej przez nas frazy. Przez kilka miesięcy były to tylko 4 sugestie. Przykład tego poniżej:
10 propozycji dla frazy zdrowie

Zadbaj o niższy współczynnik odrzuceń

Google stara się rozwijać w ten sposób swoją sztuczną inteligencję (Google RainBrain), aby uwzględniała w wynikach wyszukiwania współczynnik odrzuceń. Strony o jego wysokiej wartości będą rzadziej wyświetlać się w wynikach. Jeżeli zatem użytkownik po wejściu na stronę z wyniku organicznego szybko powróci do listy wyszukiwań i będzie szukał dalej, to jednak nie warto pokazywać mu tego typu treści w przyszłości i podobnie innym osobom. Więcej o tego typu zależności można przeczytać w Backlinko.com. Serwis SearchMetrics przepadał Top 10 wyników na wybrane frazy kluczowe i wyliczył, że czas przebywania na stronie wynosi średnio 3 minuty 10 sekund. Jeżeli zatem w Twoim serwisie wygląda to gorzej, to powinieneś sprawić, aby było inaczej.

60% Vs 40% na korzyść wyników organicznych mobile

Już w 2015 roku pobita została liczba fraz wyszukiwanych w wynikach mobilnych w porównaniu do wyników desktopowych. Obecnie przewaga mobilnego wyszukiwania fraz jest już zdecydowanie większa, dlatego nie bez powodu Google ma w planie wprowadzenie w 2018 roku Mobile First. Responsywność strony mobilnej będzie rzutowała na pozycje w wynikach mobilnych, a w dalszej kolejności przekładała się też na pozycje desktopowe. Od teraz należy unikać ukrywania treści w wersji mobilnej co dotyczy np. opisów kategorii czy produktu.

Podsumowanie

Przedstawione powyżej nowości ze świata Google to tylko niewielka namiastka wprowadzonych niedawno rozwiązań. Tymczasem sprawdźcie także:

  • Searchengineland.com – Googlowe limity
  • Zeo.org – sprawdzanie długości title i meta description
  • Superstat.com – propozycje dla poszczególnych fraz kluczowych, niestety brak fraz dla Google.pl
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

3 thoughts on “Czym zaskoczyło nas Google w 2017 roku?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

CommentLuv badge