Jeżeli zastanawialiście się kiedyś, czy istnieje jeszcze jakaś forma sprzedaży online, która nie jest w pełni rozwijana na Polskim rynku, to jest nią niewątpliwie sprzedaż subskrypcyjna. W zasadzie z produktami subskrypcyjnymi spotykają się wszyscy użytkownicy oprogramowania, którzy dokonują comiesięcznej wpłaty za jego użytkowanie – warto w tym miejscu wspomnieć o sklepach SaaS. Jeżeli jednak spojrzymy na ofertę produktów to jest to ubogi dział rynku, który najczęściej opiera się na sprzedaży kosmetyków.
W ramach sprzedaży przez subskrypcję warto zwrócić uwagę na formę doboru produktów. Można wyróżnić dwie zasadnicze metody sprzedaży, a “piłeczka” leży po stronie kupującego lub sprzedawcy. Przejdźmy zatem do konkretów, czyli do tzw. “boxów” i ich podziału na:
- boxy w modelu convenience, w których użytkownik (najczęściej użytkowniczka :)) sama dobiera poszczególne produkty, a sklep zobowiązuje się je dostarczyć w wyznaczonym czasie (zazwyczaj co miesiąc).
- boxy w modelu disovery – sposób dla odważnych, dla których sklep sam dobiera poszczególne produkty – często wiąże się to z wypełnieniem odpowiedniej ankiety, dotyczącej upodobań użytkownika
Sprzedaż subskrypcyjna na rodzimym rynku to, jak już wspomniałem, dominacja branży kosmetycznej. W tym miejscu należy zatem wspomnieć od następujących sklepach:
- BeGlossy, znane także jako Glossybox (http://www.beglossy.pl) – jeden z liderów z branży kosmetycznej, niemiecki sklep od trzech lat również na naszym rynku
- w tym m.in Beauty Boxy i dla kontrastu (:)) Man Boxy od 49 zł za miesiąc lub 59 zł za pojedynczy pakiet
- boxy zazwyczaj w modelu convenience
- oferta wysokiej jakości produktów, w tym m.in. Chloe czy Calvin Klein
- Suplite (http://supplite.com) – nowa pozycja na rynku, oferująca kosmetyki dla całej rodziny
- artykuły do codziennego użytku (od pasty do zębów po szampony)
- boxy w modelu convenience oraz już dobrane, ale ze znanym składem dla klientów
- ciekawostką jest, że Suplite oferuje także sprzedaż soczewek i suplementów diety
- Hopbox (http://www.hopbox.pl) – coś dla miłośników dobrego piwa
- miłośnik złotego trunku ma możliwość w wyborze spośród piw polskich (40zł za 5 butelek) lub zagranicznych (50zł za 5 butelek) + 15 zł za przesyłkę kurierską
- klient ma możliwość wglądu w poszczególne zestawy
BeGlossy | Supplite | Hopbox |
---|---|---|
Ze sklepów zagranicznych warto wspomnieć m.in. o Amerykańskim Birchbox (pierwszy tego typu sklep z 2010 roku) oraz Loot Crate dla miłośników gier i filmów animowanych.
A wy co sądzicie o tej formie sprzedaży?
Czy ma ona szansę osiągnąć podobne rezultaty na rynku, częściowo zdominowanego przez sprzedaż aukcyjną.
Przeglądałam ostatnio ofertę supplite i jestem ich bardzo ciekawa. Mają kilka fajnych, markowych kosmetyków, a do tego wysyłka co miesiąc to przy moim zabieganiu zbawienie 😉
troche trudny rynek na sprzedaz subskrypcyjna… chociaz ostatnio widzialem ze powstaja jak grzyby po deszczu..sub cluby itd. nawet przewinela mi sie polski klon dollar shave clubu…tylko u nas nazywa sie to easyshaveclub.pl 😉