Polski rynek jest niezwykle bogaty w narzędzia, umożliwiające sklepom internetowym założenie internetowego katalogu z produktami. Nie ma idealnych rozwiązań, które zadowoliłyby każdego, jednak każdy większy lub mniejszy sprzedawca znajdzie coś dla siebie. Jakie zatem można wyróżnić rodzaje platform typowych dla e-sklepów? Można je podzielić ze względu na rodzaj licencji oraz wydatki związane z ich zastosowaniem / poprawkami:
- SaaS (z ang. Software as a Service czyli oprogramowanie jako usługa) – wiąże się najczęściej z cykliczną opłatą abonamentową za użytkowanie programu, a nie jego licencję, klient ma dostęp do odpowiednich narzędzi, ułatwiających prowadzenie sklepu, natomiast rozwiązania techniczne spływają na barki usługodawcy. Indywidualne rozwiązania mogą wiązać się ze zwiększonymi kosztami za ich wprowadzenie. Więcej o wadach i zaletach w raporcie Michała Małyszki. Wśród sklepów działających w modelu SaaS można wyróżnić:
- Shoper – najlepiej zoptymalizowany, abonament od 29zł / miesiąc
- RedCart – abonament od 50zł / miesiąc
- Wellcommerce – abonament od 200zł / miesiąc dla większej liczby produktów (do 5000)
- iStore.pl – jeden z sklepów o najdłuższym stażu na rynku (od 2001 roku), od 2007 roku w Allegro, co umożliwia integrację z nim; do końca 2012 roku potrącana była prowizja (3,5% na większość sprzedawanych produktów), ale potem przerzucili się na abonament (od 59zł).
- IAI-Shop – koszt opłaty instalacyjnej (599zł) może odstraszać uboższych sprzedawców
- Open Source – darmowe oprogramowanie, które jednak może wymagać wprowadzania płatnych zmian; niezależność przy wprowadzaniu zmian w sklepie i wgląd do kodu to zalety jego zastosowania. Wśród sklepów działających w modelu Open Source można wyróżnić:
- Presta Shop – zyskujące na popularności (8,4% w 2012r.) narzędzie, w którym poprzez instalację kolejnych pluginów można rozbudowywać swój sklep, możliwość zarządzania kilkoma sklepami w jednym koncie przez Multistore, wiele płatnych modułów tworzonych przez firmy
- os Commerce – długi czas na rynku, dlatego na większość problemów można znaleźć rozwiązanie wśród miłośników programu, rozbudowa sklepu może okazać się długotrwała poprzez instalację kolejnych modułów
- Magento
- Virtuemart w Joomla
- Wtyczka WooCommerce w WordPress – użyteczny dla małych sklepów
- Sklepy licencyjne – oprogramowanie jest instalowane na własnym hostingu po (najczęściej) jednorazowej opłacie, wsparcie techniczne po pewnym czasie jest już płatne. Wśród sklepów licencyjnych można wyróżnić:
- Sote – duże wsparcie techniczne od producentów programu, licencja od 1990zł, ale istnieje możliwość opłaty abonamentowej (179zł / miesiąc), intuicyjny panel administratora
- MaxShop.pl – licencja od 997zł + usługi dodatkowe
- ShopGold – licencja od 399zł
- Shoper – oferta sprzedaży licencji od 999zł
- Platformy dedykowane – rozwiązanie dla najbogatszych graczy, którzy tworzą od podstaw sklep dostosowany do własnych potrzeb; jest to czasochłonne rozwiązanie, wymagające sporych środków finansowych. Czasami są błędnie faworyzowane przez dużych graczy, którzy często wymagają wielu poprawek.
W sieci jest dostępnych wiele poradników, która grupa oprogramowania będzie najlepsza (polecam przede wszystkim blog ekomercyjnie.pl). Warto przyjrzeć się zatem, które narzędzia zyskują na popularności i dlaczego tak się dzieje. Poniżej zamieszczam porównanie poszczególnych grup narzędzi w 2009 a w 2012 roku:
Platforma | Udział procentowy w rynku w 2009 roku | Udział procentowy w rynku w 2012 roku |
---|---|---|
SaaS, w tym | 14,4% | 29,1% |
Shoper | 9,2% | 9,1% |
iStore.pl | – | 4,4% |
Open Source, w tym: | 21,3% | 28,1% |
Os Commerce | – | 12% |
Presta Shop | – | 8,4% |
Sklepy licencyjne | 26,8% | 15,9% |
Sote | 11,6% | 6,1% |
Dedykowane | 19,6% | 14,5% |
Źródło – Raport e-handel 2012 |
Sklepy licencyjne i dedykowane tracą na popularności, co odpowiednio wykorzystują pozostałe rozwiązania. Należy jednak nadmienić, że często sklepy SaaS oferują także sprzedaż licencji do oprogramowania, dlatego spadki sklepów licencyjnych należy potraktować z przymrużeniem oka. Rozwiązania SaaS są jednak dobre dla nowo powstających sklepów, które chcą w krótkim czasie (3-4 tygodnie) zaistnieć na rynku.
Wydaje mi się, że nie uwzględniłeś jednego z większych skryptów jakim jest oscGold. Jak możesz to zaktualizuj swój artykuł.