Niektórych z Was pewnie zastanawia w jaki sposób Google ustala kolejność w wyświetlaniu “zerowych” wyników wyszukiwania. Dla przypomnienia Direct Answer są to odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, chociaż coraz częściej tego typu wyniki są także widoczne dla fraz już nie w formie pytań, ale odnoszące się do nich, np. w formie fraz rankingowych jak “najlepsze opony zimowe”:
Odpowiedzi w Direct Answer dla fraz kluczowych w formie pytań są dla tych które najczęściej zaczynają się od:
- Co to …? – np. Co to są głoski?
- Jakie …? – np. Jakie są rodzaje opon?
- Czy …? – np. Czym jest koenzym Q10?
- Kiedy …? – np. Kiedy brać witaminę D3?
- Kto …? – np. Kto wynalazł witaminę C?
- Gdzie …? – np. Gdzie jest wyrostek robaczkowy?
Dobór frazy kluczowej do “zerowego” wyniku wyszukiwania jest ułatwiony, gdy na stronie zastosujemy frazę kluczową w tytule artykułu i w title, najlepiej w formie pytania. Poza tym mogą to być frazy w nagłówkach w dalszej części artykułu – takich fraz kluczowych możemy dodać w artykule więcej, aby był widoczny w zerowych wynikach wyszukiwania na większą liczbę fraz. Warto zaznaczyć, że w takim razie odpowiedź do frazy w nagłówku należy zamieścić do 155 znaków (do zaciągnięcia pod meta description) i w wersji rozszerzonej już na około 250-300 znaków (pod Direct Answer) w pierwszym akapicie po nagłówku, tak aby Google samo nie dobrało nam treści – taka treść często jest nieczytelna dla użytkownika.
Co poza pytaniami w Direct Answer?
Jak wspomniałem już powyżej mogą to być zapytania rankingowe z frazą “najlepsze …”. Dodatkowo frazy mogą się tyczyć cech fizycznych przedmiotu, np. dla frazy “Spalding TF 500 materiał” czy “#bioview Daily materiał”
A więc … Jak sprawdzać wyświetlanie treści w Direct Answer?
Skoro już wiemy czym jest Direct Answer i jakiego typu treści się tam wyświetlają, co sprawdźmy teraz w jakiej kolejności Google dobrało treści do Direct Answer dla frazy “Co to są soczewki progresywne?”. W pierwszej kolejności do zerowego wyniku wyszukiwania został dobrany sklepi Soczewki24.pl.
Następnie odrzucono ten wynik z wyników wyszukiwania poprzez dopisanie do frazy “-soczewki24.pl” i uzyskano wynik jak poniżej:
Aby odrzucić wynik dla serwisu Medonet.pl, ponownie użyto frazy kluczowej “Co to są soczewki progresywne” z wykluczeniem zarówno sklepu Soczewki24.pl jaki i Medonet.pl. W ten sposób dowiedzieliśmy się, która strona pojawiła się zaraz po dwóch prezentowanych stronach:
Następnie możemy sprawdzić które strony znajdują się w dalszej kolejności.
Tego typu wykluczanie fraz z zerowych wyników wyszukiwania jest pomocne w dowiedzeniu się jak blisko … lub daleko jesteśmy naszego celu, jakim jest wyświetlanie się w nich. Czasem wyniki dla fraz kluczowych pojawią się tylko z jedną prezentowaną stroną, dwiema, ale ich liczba rzadko jest większa niż 5. Należy jednak brać pod uwagę fakt, że aby w ogóle mieć szansę, aby się w nich wyświetlać, to trzeba zajmować miejsce przynajmniej w Top 10, a najlepiej w Top 3 wyników organicznych, a także to, że jak już znajdziemy się ze stroną w Direct Answer, to wypadamy z wyników organicznych.
Warto podkreślić, że zaciągana grafika do zajawki nie kieruje bezpośrednio do danej podstrony, a tylko ją powiększa (dla mobile) lub przechodzi do zakładki z grafikami (dla desktopa) i dopiero wtedy możliwe jest przejście do tej strony.
Czy warto być na zerowym wyniku wyszukiwania?
Okazuje się, że nie zawsze warto. Czasami zdarza się, że użytkownik uzyska wartościowe dla siebie informacje po zapoznaniu się z informacjami w zajawce i nie będzie miał już ochoty przechodzić do naszej strony. Wszystko odbędzie się z poziomu wyszukiwarki Google. Dla zarządzającego stroną o wiele lepiej, aby użytkownik zapoznał się z kluczowymi informacjami już na naszej stronie. Z drugiej strony użytkownik, którego interesują tylko szczątkowe informacje, prawdopodobnie i tak nie byłby dla nas wartościowych źródłem ruchu i po zapoznaniu się z naszymi treściami, jak najszybciej opuściłby stronę, zatem może to zrobić z poziomu wyszukiwarki Google, a dopiero przy większym zainteresowaniu tematem zapoznać się z naszymi treściami.
Co ciekawe zerowe wyniki wyszukiwania nie są wliczane pod wyniki organiczne w Google Analytics, a pod wejścia bezpośrednie, co może przyczyniać się do dużych dysproporcji w wynikach popularności danej podstrony.
Nie macie wrażenia, że jest to trochę nieetyczne? Mam na myśli wyciąganie odpowiedzi z treści strony bez przechodzenia na nią. Niby z jednej strony najważniejszy jest użytkownik, ale w takim wypadku pozbawia się możliwości interakcji ze stroną czyli również możliwości jakiejś formy promocji właściciela witryny. Czy zatem to da mu motywację do dalszej pracy..
Piotr Starzynski ostatnio opublikował…Google Tag Manager Server-Side
Na pewno fajnie być na pozycji 0 :)) a jest możliwość pojawienia sie jedna podstroną na pozycji 0, a druga poniżej w wynikach?
Jest taka możliwość, szczególnie gdy Top10 jest zdominowana przez jedną domenę.
Takie informacje, wyświetlane bezpośrednio w wyszukiwarce są bez wątpienia wartościowe i często, gdy tylko potrzebuję jasnej odpowiedzi na moje pytanie z nich korzystam, nie przechodząc dalej. Szkoda dla serwisów, ale z drugiej strony dobrze dla użytkowników, jak i samej wyszukiwarki.