Rozwój branży E-commerce w Polsce – analiza raportu E-handel 2012 w Polsce – część 1

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Badania przeprowadzone przy rekomendacji sklepy24.pl na internetowych sprzedawcach w Polsce skupiają się w dużej mierze na sklepach internetowych, ale pośrednio zwracają uwagę na coraz większy wzrost zaufania Polaków na kupowania online.

e-commerce

  • Jak zauważają autorzy badania, rynek jest coraz bardziej przesycony, w związku z czym powstaje coraz mniej nowych sklepów internetowych. Być może jest to także wynikiem kryzysu, ale mała liczba nowych sklepów to także wynik nieprzyjaznych przepisów, które nie uległy jakiejś znaczącej poprawie w ostatnich czasie.
  • Branża spożywcza może w najbliższym czasie znacząco się rozwinąć, co jest już zauważalne w dużych miastach, gdzie można łatwiej dostarczać zamówione online produkty.
  • Małych sklepów (od 1 do 5 osób) jest nadal zdecydowanie najwięcej 73,4%. Oczywiście więksi gracze generują zdecydowanie większe zyski.
  • W większości sklepów (około 90%) znajduje się maksymalnie do 10000 produktów.
  • Polacy nadal kupują stosunkowo tanio. Najczęściej (24,2%) ceny zawierają się w przedziałach 51 – 100 zł. Jeszcze tańsze zakupy okazują się mało opłacalne, w związku z nadal stosunkowo dużymi kosztami dostarczenia przesyłki.
  • Najniższą marżę dyktują sklepy komputerowe (około 10%), natomiast najwyższą sklepy odzieżowe, z prezentami i akcesoriami (powyżej 25%).
  • Najpopularniejszą formą reklamy stosowaną przez firmy są social media (ponad 60% niezależnie od obrotów), Google Adwords, e-mail marketing i porównywarki cenowe. Co ciekawe w badaniu nie uwzględniono skutków reklamowania się za pomocą SEO.  Bezpośrednia sprzedaż na Facebooku jest nadal mało popularna.
  • Dużo firm (23%) skupia się tylko na sprzedaży aukcyjnej, a niektóre z nich nie posiada nawet własnej strony internetowej lub jest to tylko tzw. “wizytówka”.

Kolejne wnioski z raportu przedstawiłem w tabelce poglądowej:

Kryterium / Rok  2011 i lata wcześniejsze 2012
Nowe sklepy internetowe Największy przyrost sklepów był notowany w 2009 roku – 1735 Najmniej nowych sklepów od 6 lat – 1303
Obroty/miesiąc Wyższe miesięczne obroty (2009) lub porównywalne (2010) Stosunkowo niskie miesięczne obroty (ponad 40% sklepów z obrotami do 10000) – wniosek: wysoka konkurencja

Pełny raport można ściągnąć w następującym linku (https://www.sklepy24.pl/raport-ehandel-polska-2012-pobierz).

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

CommentLuv badge