Recenzja książki “Google Analytics dla marketingowców” Martyny Zastrożnej

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Google Analytics jest niezbędnym narzędziem w marketingu internetowym. Służy do analizowania ruchu nie tylko w dużych serwisach, ale również na stronach prywatnych. Uzyskane za pomocą narzędzia dane są przydatne przy ocenie popularności serwisu oraz poszczególnych podstron. Jakie istnieją przydatne informatory, oprowadzające nas po narzędziu GA? Przydatne będą pomoce Google, fora przeznaczone dla jego użytkowników, a także poradniki. Do tych ostatnich warto zaliczyć omawianą książkę – “Google Analytics dla marketingowców”, autorstwa Martyny Zastrożnej. Wydana w zeszłym roku książka nadal pozostaje użyteczną pozycją w obsłudze Google Analytics. Pierwszy rozdział książki jest krótkim wprowadzeniem we wszystkie instrukcje, znajdujące się w panelu narzędzia. W kolejnych rozdziałach poszczególne możliwości są opisywane bardziej szczegółowo według schematu:

  • poznanie celu
  • wdrażanie
  • zbieranie danych
  • raportowanie wyników
  • analizowanie danych
  • podjęcie decyzji
Filtry w Google Analytics
Ustawianie filtrów w Google Analytics

Poniżej zamieściłem jedne z najważniejszych porad, które zostały przedstawione na łamach książki:

  1. Google Analytics nie rejestruje wszystkich danych, część jest pomijana wskutek nie akceptowania ciasteczek przez użytkowników stron lub wyłączenia obsługi Java Script.
  2. Zamiast współczynnika odrzuceń warto ustawić tzw. realny wskaźnik odrzuceń. Pierwszy z nich mierzy liczbę porzuceń strony przy jednej odsłonie. Drugi uwzględnia dodatkowo czas, jaki spędził użytkownik przy wizycie jednoodsłonowej. Dobre rozwiązanie dla blogów czy wizytówek. Standardowo odwiedziny jednoodsłonowe są traktowane jako odwiedziny trwające 0-10 sekund.
  3. Użytkownicy zalogowani do aplikacji Google (Gmail, Google+, itp.) przechodząc na naszą stronę trafiają na połączenie szyfrowane Google, przez co wejścia takie są odnotowywane jako not provided.
  4. Ruch “not set” występuje dla nieprawidłowo zaimplementowanych kampanii Adwords.
  5. Można ustalić do 20 celów dla jednej strony.
  6. Ustalając cel definiuje się adres url początkowy (np. strony z formularzem) i końcowy (np. strony z podziękowaniami). Jeżeli ten drugi jest zmienny to należy dostosować go poprzez dostosowanie części głównej lub dopasowanie wyrażenia regularnego – poprzez użycie symboli wieloznacznych i znaków zakotwiczenia (np. +, – przy [0-9]. Jeżeli adres url przy realizacji ścieżki dojścia do celu się nie zmienia, to należy zasymulować istnienie tych podstron poprzez _trackPageview() – tzw. wirtualne odsłony.
  7. Ustalanie tzw. mikrokonwersji, które przybliżają do np. zakupu w sklepie tj. konwersji – mogą tą być zapis do newslettera, podstrona z cennikiem, fanpage itp. Mikrokonwersje mierzy się poprzez funkcję śledzenia zdarzeń _trackEvent() w kodzie.
  8. Śledzenie e-commerce – na podstronie z podziękowaniem zakupu dodanie kodu z danymi produktu.
  9. Niedoskonałe połączenie Adwords i Analytics – Adwords zlicza liczbę kliknięć w reklamę, natomiast Analytics liczę unikalnych odwiedzin (jedno na 30minut dla użytkownika). Adwords często nie uwzględnia w kampaniach automatycznych kliknięć, w przeciwieństwie do Analytics. Ciasteczka w Analytics przechowują informacje przez pół roku, w Adwords 30 dni. Dla zastanawiającego się klienta, czy zrobić zakupy w danym sklepie, Adwords uwzględni kliknięcie do konwersji w przeciwieństwie do Analytics.
  10. Dla subdomen należy nieznacznie zmodyfikować kod strony, aby możliwe było prawidłowe analizowanie na nich ruchu – dodanie setDomainname() w kodzie śledzenia.
  11. Filtry predefiniowane to filtry standardowe, do których można zaliczyć np wykluczenie jednego IP – mechanizmy wykluczania i uwzględniania
  12. Filtry niestandardowe, w tym zaawansowane, ustala się według wzorca. Filtry zaawansowane umożliwiają przeanalizowanie ruchu not provided, przypisywanie słów kluczowych w zależności od podstron, na jakie trafiają użytkownicy.
  13. Panele Google Analytics można dostosowywać, tak aby wyświetlały tylko niezbędne dane – widgety w panelach informacyjnych. Można utworzyć panel e-commerce, specjalisty SEO czy specjalisty Adwords.
  14. ROI (Return of Investment) – zwrot z inwestycji, przydatne przy porównywaniu kampanii.
  15. Alerty standardowe i niestandardowe umożliwiają informowanie użytkownika o np. dla kampanii CPC.
  16. Dane z Analyticsa można wyeksportować np. do pliku CSV, pdf itp. lub wysyłać mailem w formie np. tygodniowych raportów.

Pełną recenzję książki  “Google Analytics dla marketingowców” znajdziecie na blogu Kofh. W recenzji postarałem się opisać moje odczucia na temat prezentowanej publikacji. Zapraszam do przeczytania przedstawionego podsumowania, recenzji ze strony Kofh i do komentowania.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

7 thoughts on “Recenzja książki “Google Analytics dla marketingowców” Martyny Zastrożnej

  1. Google Analytics i Google Webmaster to podstawowe narzędzia przy pozycjonowaniu strony www oraz reklamach Google AdWords. Dostarczają nam przydatnych informacji o naszej stronie www w chwili obecnej, a także możemy porównywać jak SEO czy reklamy AdWords wpływają na ruch na naszej stronie czy konwersję w czasie. Bardzo ciekawa recenzja książki, nie chciałoby mi się jej przeczytać bo w sumie nie wnosi nic nowego.
    Edyta ostatnio opublikował…Certyfikowana agencja SEMMy Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Widzę że muszę zakupić książkę, szczególnie że rozpoczynam “zaawansowaną współpracę” z wujkiem google 😉 Dobrze że powstają takie recenzje, czasem pomagają nie wtopić kasy w byle g….
    Pozdrawiam
    Nico ostatnio opublikował…Moja opinia o Lenovo G510My Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Sama od niedawna prowadzę własny biznes w internecie i musiałam zacząć korzystać z GA. Pierwsze czego musiałam się nauczyć, to to, że Analytics nie daje żadnych rozwiązań, on tylko odpowiada na pytania. Jeśli zaczniemy przeglądać statystyki nie zadając sobie wcześniej pytania czego chcemy się z nich dowiedzieć, to zginiemy w gąszczu informacji.

    Hej Aniu – pozwoliłem sobie usunąć link do twojej strony w Comment Luv, ponieważ nie znajdował się tam żadna użyteczna treść. Pozdrawiam

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  4. Bardzo fajna recenzja. Właśnie mam zamiar nabyć tę książkę. Poczytam jeszcze trochę o niej i zadecyduję w najbliższym czasie. Nie ukrywam, że pomogłeś mi. Dzięki serdeczne
    Kropki i kwiatki ostatnio opublikował…Jak podlewać Storczyki?My Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. Zarówno Analytics jak i webmaster to przydatne narzędzia każdego, kto prowadzi duży i mały portal. Bardzo dobra recenzja.
    Skuteczny ostatnio opublikował…Co to są precle?My Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Z opisu nie ma dla mnie jakichś rewelacyjnych informacji. Są ciekawe, ale mi osobiście nie chciałoby się czytać całej książki, żeby się tego dowiedzieć. Dobrze, że są takie recenzje jak twoje 😉
    Najbardziej zainteresowały mnie mikrokonwersje. Będę musiał się im bliżej przyjrzeć, bo do tej pory o nich nie słyszałem 😀
    Libetias ostatnio opublikował…Darmowy autoresponder freebot i jego obsługa – łatwiejsze niż myśliszMy Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

CommentLuv badge