Raport E-commerce Polska 2014 – analiza

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

raport ecommerce 2014Jak już pewnie zauważaliście, jestem miłośnikiem wszelkiego rodzaju raportów, które zagłębiają się w istotę polskiego e-commerce oraz marketingu internetowego. Tym razem postanowiłem dokonać analizy raportu przygotowanego przez Gemius dla E-commerce Polska na rok 2014.

Zakres badania

  • Raport został przygotowany po przepytaniu 1500 internautów
  • Niezbędne dane były pobierane w luty i marcu tego roku
  • Badani internauci udzielali odpowiedzi na pytania, dotyczące ich upodobań i motywacji

Upodobania

Niekwestionowanym liderem branży e-commerce nadal pozostaje Allegro i jest ono najlepiej kojarzone przez internautów (76% osób). W poniższej tabeli postarałem się podać najważniejsze dane z raportu dotyczące upodobań w zależności od działu.

Dział 1 miejsce 2 miejsce 3 miejsce
Odzież Allegro – 40% Zalando – 16% Bonbrix – 9%
Artykuły spożywcze Alma 24 – 17% Etesco – 16% Allegro – 10%
Perfumerie/drogerie Sephora – 10% Douglas – 8% Rossmann – 7%
Sprzęt RTV/AGD Allegro – 29% RTV Euro AGD – 17% Mediamarkt – 13%

Co nas motywuje do robienia zakupów w sklepie internetowym?

Klienci w największym stopniu motywują się do zakupów jeżeli dostrzegają, że jest to sklep całodobowy. Dotyczy to 86% respondentów. Osobiście uważam taką argumentację za bezsensowną, chyba że zamawiamy akurat pizzę o 2 w nocy. Duże uznanie posiadają sklepy, dostarczające towary do naszych domów (81% pozytywnych odpowiedzi) oraz możliwość porównywania ofert (taki sam wynik). W dalszej kolejności znalazły się: mój faworyt, a więc niższe ceny niż w sprzedaży stacjonarnej (79% osób) oraz łatwiejszy dostęp do specjalistycznych produktów (64% osób).
Wśród czynników skłaniających nas do zakupów w konkretnym sklepie największy wpływ ma koszt dostawy (69% respondentów), a dopiero w dalszej kolejności cena produktu (62% osób). Na ostatnim miejscu na podium znalazły się rabaty (61% osób). W dalszej kolejności spotkamy również szybszą dostawę, dokładne informacje o produktach, duży asortyment i bezpieczne formy zakupy (w tym reklamacje produktów).

Słowo podsumowania

W zestawieniu dotyczącego upodobań dominują najbardziej znane serwisy i Allegro prawie we wszystkich odgrywa dominującą rolę. Nie oznacza to oczywiście, że tylko tam internauci dokonują zakupów. Niemniej jednak lider sprzedaży “aukcyjnej” na trwałe “wgryzł się” w nasze myślenie o sprzedaży online. Internauci na tym korzystają, sklepy trochę mniej, ponieważ niektóre sklepy redukuje ceny do niezbędnego minimum w trudnych branżach. Czy słusznie? Nie jest to słuszny model sprzedaży, o czym prędzej lub później boleśnie się przekonują.
Interesujące wyniki pokazują to na co klient zwraca uwagę przy robieniu zakupów. Interesujące, że klienci nie zwracali w ogóle uwagi na opinie o sklepie internetowym. Sam przekonałem się, że niska cena produktu niekoniecznie oznacza, że sprzedawca jest godny zaufania. Sprawdzajmy przede wszystkim te małe sklepy internetowe, o których do momentu zakupy jeszcze nie słyszeliśmy. Wynik w ostateczności można podciągnąć pod obsługę klienta, sugerowaną przez tylko 25% respondentów jako ważny czynnik zakupowy.

Gdzie szukać raportu?

Jeżeli jesteście zainteresowani raportem, to odsyłam to strony (http://www.ecommercepolska.pl/pl/dla-czlonkow/baza-wiedzy-do-rozwoju-biznesu-online/badania-i-raporty/). Co ważne, do jego ściągnięcia są wymagane tylko nasze imię, nazwisko i adres mailowy, dlatego nie musimy się obawiać o wykorzystanie naszych danych w niewłaściwy sposób.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

2 thoughts on “Raport E-commerce Polska 2014 – analiza

  1. Moim zdaniem głównym powodem, dla którego allegro przoduje jest dostępność produktów, zarówno fasonów, kolorów jak i rozmiarów, no i oczywiście możemy spokojnie pić kawę i robić zakupy, a nie biegać po centrum handlowym 🙂 Bo co do cen to bym się kłóciła, często robiłam zakupy przez internet,ale ostatnio ceny są bardzo zbliżone, a czasem wyższe niż w sklepach!
    DARIA ostatnio opublikował…Przekonania rdzenneMy Profile

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    1. Kupując na Allegro użytkownicy coraz mniejszą wagę zwracają na cenę produktów (w stosunku do sklepu stacjonarnego), a bardziej na opinię o sklepie. Podobnie jest ze sklepami internetowymi, tylko tutaj wyznacznikiem są porównywarki cen.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

CommentLuv badge