Z przeprowadzanych wśród właścicieli e-biznesów badań (raport e-handel 2012) wynika, że firmy nadal wierzą w katalogi stron. Jest to nadal najpopularniejsza forma reklamy (74,3% w 2012 roku), ale jej sława wynika przede wszystkim z łatwości zastosowania tego typu reklamy.
Jest to uniwersalny sposób na reklamę, który może wykonać na prawdę każdy (w tym właściciel firmy) – wystarczy, że poświęci na to trochę cennego czasu. Nie wystarczy zwykły opis. Wiele z katalogów stron udostępnia możliwości uzupełniania profilu firmy, tak aby odróżnić go od typowych katalogów SEO. Warto dodać zatem treści multimedialne (zdjęcia, dokładny adres, mapkę).
Warto zwrócić uwagę na następujące katalogi i strony zbliżone do katalogów, a zapewniające utworzenie profilu firmowego.
- http://wizytowka.pl/info.html – profil na subdomenie (http://xxxx.wizytowka.pl) + niewielkie zdjęcie
- http://www.katalogbiznesu.pl – profil, zawierający dane kontaktowe, logo, mapkę, Opis firmy, Ofertę firmy i formularz kontaktowy
- http://www.firmowy.com.pl – podobny do wcześniejszego + Opinie klientów
- http://www.centrumfirmlokalnych.pl/ – profil firmowy z przydatnymi linkami do strony
Oczywiście istnieje dużo większa liczba katalogów i stron profilowych (darmowych i płatnych), a ich poszukiwania pozostawiam wam.
Warto zastanowić się także, czy najpopularniejsza forma reklamy jest tą najskuteczniejszą? Niestety, same katalogi firm i sklepów nie wystarczą. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że ich udział w skutecznej reklamie jest coraz mniejszy i ma coraz gorsze odzwierciedlenie w wynikach Google. Nie można zatem zapominać o innych, nieznacznie gorzej postrzeganych, formach reklamy czyli:
- SEO – 71,2%
- Social media – 62,8%
- Porównywarki cenowe i platformy aukcyjne – powyżej 50%
- Płatna reklama SEM – 42,8%
Szczególnie ta ostatnia pozycja jest najskuteczniejsza w krótkiej perspektywie czasu i najlepiej postrzegana przez Google. Wiążą się z nią jednak wyższe koszty, które każda firma powinna dokładnie przeanalizować i przeznaczyć na nią wystarczające środki finansowe.
E-firmy i ich najpopularniejsza forma reklamy,
Według mnie najpopularniejszą formą reklamy nie jest SEO a SEM. Swoją drogą mocno rozwija się mailing oraz szeptany marketing.
Generalnie reklamę, należy dopasować do profilu działalności firmy. Bo tak w przypadku jednej firmy skuteczność mogą mieć porównywarki cenowe, jednak w innym przypadku to się w ogóle nie sprawdzi. Warto jednak testować te wszystkie schematy i dobrać dla swojej firmy ten najodpowiedniejszy i najskuteczniejszy.
Muszę Ci przyznać rację, że nie dla każdego są porównywarki cenowe. Również nie dla każdego typu działalności można dopasować zakupy grupowe czy profil na Facebooku. Najważniejsze jednak, aby nie poprzestawać tylko na jednej formie reklamy i mieszać różne rozwiązania (pozycjonowanie + remarketing/mailing itp.).
Najgorsze są dla mnie te sklepy, które same się ograniczają reklamując się tylko na Allegro, rezygnując całkowicie z innej formy reklamy lub w ogóle z własnej strony internetowe.
Jeśli chodzi o allegro to to już zupełnie inny temat. Jednak ludzie, którzy tylko na aukcjach bazują długo nie działają. Napsują rynek cenami, kiepską obsługą, i na tym się to wszystko kończy, przykre ale prawdziwe. Niestety, ludzie nie mają odpowiedniej edukacji w zakresie prowadzenia działalności, planowania itd – i tu rozpoczyna się problem.
Jeżeli mowa o płatnej reklamie to wiele osób boi się inwestycji, a raczej tego, że inwestycje okażą się nieskuteczne. Ja sam sparzyłem się ostatnio na reklamie i efekty były marne. Zanim zainwestuje się w płatną reklamę to trzeba wiele się uczyć, wiele rozwijać a i tak trzeba być gotowym na to, że ostatecznie coś może nie wyjść…
Hubert Oleszczuk ostatnio opublikował…Perfekcjonizm – zÅota kula u nogi w zarabianiu przez internet