1 kwiecień to dzień, kiedy drugi największy portal z zakupami grupowymi – Citeam.pl – zakończy swoją działalność. Mniej więcej 10 dni wcześniej wysłał on do swoich subskrybentów mailing z tą ciekawą wiadomością. Portal, który należy do grupy Allegro, był jednym z większym graczy na rynku zakupów grupowych. Z jego usług korzystało 3,6% wszystkich sklepów w 2012 roku i aż 31% sklepów, zainteresowanych reklamą poprzez zakupy grupowe. Na prowadzeniu w tym segmencie reklamy utrzymuje się Groupon (5,4% sklepów w 2012 roku) i wobec rezygnacji swojego największego konkurenta, może zdominować w najbliższym czasie rywalizację w grupowym shoppingu.

Mimo wszystko Groupon oraz następne w rankingu Gruper czy MyDeal niekoniecznie powinny się cieszyć z rezygnacji swojego rywala. Branża zakupów grupowych po szybkim wystrzale popularności równie szybko zaczyna, może nie upadać, ale na pewno nie rozwijać się w wystarczającym stopniu. Zakupy grupowe wdrożyło jak dotąd tylko 11,7% sklepów, ale reklamę tę doceniają raczej doświadczone firmy, istniejące ponad 3 lata na rynku. Nowe firmy wolą wybrać sprawdzone formy reklamy (Adwords, platformy aukcyjne, SEO) niż ryzykować swoją przyszłość w słabo dochodowej formie reklamy (zbyt niskie ceny za produkty i usługi).
Być może jest to tylko chwilowy kryzys tej branży i w przyszłości się ona rozwinie? A może zostanie ona zastąpiona przez inną formę reklamy? O tym dowiemy się niedługo, bo jak wiemy reklama internetowa jest niezwykle zmienna – jak to kobieta.